Så kan det gå...

när man inte är försiktig i solen.
 
För ett par år sedan fick jag ett eksem som kliade, flagade och inte läkte. Efter ett tag var jag till en läkare på vårdcentralen som bedömde det som någon form av eksem och jag fick en kräm att smörja med. 
 

Såret läkte aldrig riktigt, utan i somras tyckte mamma att jag skulle kolla upp detta igen. Denna gång gick jag direkt till en hudläkare, då jag har förmånen att ha en sjukvårdsförsäkring via mitt jobb som ger vård direkt via rätt typ av läkare. 
 
Sagt och gjort var jag där med min fula fläck, den togs bort och idag fick jag provsvaret. Jag hade Basaliom eller Basalcellscancer som är den vanligaste typen av hudcancer orsakad av solen. 
 
Tur i oturen är att hela tumören blev avlägsnad direkt och att det inte finns någon risk för spridning i kroppen. Dock finns det risk för att fler hudtumörer uppkommer så i framtiden är det ännu viktigare med solskyddsfaktor och att jag håller koll på om nya fläckar uppkommer. 
 
Jag är otroligt glad för att jag lyssnade på min älskade mamma och gick iväg till en ny läkare för att få rätt bedömning. 
 
Frågan är bara om jag borde rapportera första läkarens felbedömning eller om det inte är till någon nytta?
 
 
Jag är i vilket fall som helst väldigt tacksam för att det ändå gick bra, ett litet ärr på ryggen är det som finns kvar. 
 
Jag ångrar så alla gånger i unga år som jag struntade i solskyddsfaktor bara för att bli brun snabbt och också solandet i solarium för att vara brun året om. 
 
Nej tacka vet jag solhatt, solskyddsfaktor, skuggan och brun-utan-sol.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mama deluxe

En blogg om livet som fräsig fru, tvillingmamma, alla andra mammaroller och allt däremellan.

RSS 2.0