Dag 10 - en lååååång dag

23.00 på torsdagskvällen somnar Hollie.
 
23.30 Har Pixie strulat klart - fint osynkade då varje halvtimme på kvällen och natten är guld värda.
 
01.40 Vaknar Hollie och är hungrig - vi får väcka Pixie och försöka peta i henne lite mat samtidigt.
 
03.20 Vaknar de nästa gång - herre Gud det här är verkligen en skit natt.
 
05.40 Ja ha då var det dags igen för Lillisarna att vakna. Denna gång somnar de inte om förens det är dags för oss att gå upp.
 
06.44 Vi ger upp mer sömn denna natt och måste gå upp för att hinna få alla barn till skolan. Jag kan väl säga att Peppen nog aldrig ha varit på sämre morgonhumör än nu - fullt förståeligt efter att vi fick ihop max 5 timmars sömn i natt. Varför blev natten så himla dålig? Kan inte förstå vad som var felet för de vaknade inte av sina magar med gaser och bajs, utan de bara vaknade helt enkelt. De var heller ej varken jättehungriga eller pigga. Jag blir inte klok på det här med bebisar och sömn. 
 
Men idag får jag passa på dem så de inte försöker ta igen all sömn på dagen och så blir det samma visa kommande natt. Funderar också på om de får mat för ofta dagtid vilket de har tagit med sig in på natten? Ja, spekulationerna är många, men om det snart inte blir bättring så måste vi hitta ett annat sätt att ta oss egenom nätterna för att orka. 
 
Men det är svårt att ta natt-passen helt själv med tvillingar då båda somnar samtidigt i min famn när jag ammar dem, att sedan lägga dem i sängen utan att jag väcker den ena eller andra vet jag inte riktigt hur det ska gå till.
 
Och hur ska Peppen kunna ta något pass själv? Det kan gå. Flaskan behöver man dessvärre fixa med ett par minuter och då hinner Lillisarna skrika upp varandra ordentligt innan maten är framme, frågan är då om det är lika enkelt att få dem att somna om sedan, de kanske ändå gastar efter bröstet så som de gör på kvällen? 
 
Allt är ju så klart värt att prova om vi inte orkar detta längre, men man måste vara beredd på ytterligare sömnlösa nätter eller så blir det en vinst lott :-)
 
07.30 Gänget drar iväg till jobb och skola.
 
07.34 Jag dukar undan färskvarorna vi haft till frukost och dricker upp min Latte. Blir sittandes i köket och bara stirrar rakt fram - hinner jag sova innan Lillisarna vaknar?
 
08.11 BVC ringer om ny tid samt om Lillisarnas lösa magar. De hade troligtvis åkt på något magsjukevirus därav de lösa magarna som tar tid att läka ut. Det blev ingen vila för Mammi utan ett telefonsamtal istället.
 
08.27 Lillisarna vaknar och jag måste lägga på luren med BVC.
 
08.30 Vi busar och sprattlar lite på soffan. 
 
08.40 Mjölkbaren öppnar.
 
09.00 Shit - upptäcker att Ante har glömt sina gympakläder hemma. Vi måste ta en tur med bilen grrrr....ingen vila idag för Mammi.
 
09.20 Vi packar oss iväg för att lämna gympa kläder innan lektionen börjar om en timme.
 
09.48 Tillbaka hemma och Lillisarna sover.
 
09.50 Lillisarna vaknar - suck.
 
09.58 Ytterligare en Latte och en macka för att orka dagen - den blir låååång, bara 13 timmar kvar tills jag får sova igen.
 
10.00 Depp-programmet nummer ett börjar på TVn - "Efter 10 med Malou"...ytterligare en suck, idag samma dystra uppenbarelse, ingen energi därifrån inte.
  

10.02 Vi gör ett hemmabyggt babygym. Mamma orkar inte hålla i leksakerna längre och vi är inte förtjusta i det riktiga gymmet som vi fått låna.
 
10.11 Lillisarna är hungriga eller trötta - idag är jag själv så trött så jag har ingen koll. Mjölkbaren öppnar i varje fall.
 
10.22 Vi gör ett sova-försök med negativt resultat - Lillisarna ålar sig och är som Peppen kallar det "Eld-gafflar". Vi går upp igen och leker lite till i gymmet.
 
10.35 Gnälliga Lillisar, kollar om de är hungriga, nix. Då testar vi att sova igen - inte bra alls att jag behövde åka bil när det är deras sovperiod och de inte får sova som de är vana vid. Sista gången vi gjorde det. 
 
Att komma ihåg:
- Sätt upp en lapp på ytterdörren om vad varje barn ska ta med sig varje dag till skolan så jag slipper åka extra.
 
11.02 Äntligen sover Lillisarna om än ganska lätt. Super svårt att få dem slappna av, jag tror de var övertrötta. Jag fick bolla med dem en och en, upp och ner i sängen tills att de båda kommit till ro. Något positivt var ändå att de kom till ro med hjälp av nappen tillslut :-)
 
11.28 Inser att jag måste få lite hjälp med att få hem killarna från skolan om Lillisarna ska få någon rutin över huvudtaget idag. Så jag smsar världens bästa pappa som hjälper mig att fixa det.
 
11.45 Hollie vaknar och jag får inte henne att somna om. Måste väcka Pixie, de är totalt osynkade idag.
  

11.55 Vi får ta till flaskan på lunchen - det känns som om Mammi är för trött för att mätta små Lillisar.
 
12.20 Lillisarna är mest ledsna och gnälliga hela tiden, tror att mat- och sovklockan nu har spårat ur både för dem och mig, det känns som om jag nu har tappat greppet om när de är hungriga och trötta.
 
12.34 Försöker vyssja ner dem i sängen, utan resultat. Orkar inte ha små gnälliga Lillisar uppe som gäspar var 20:e sekund, så jag lägger ner dem i sängen för att se om de kommer till ro själva.
 
12.42 De somnar inte. Vi går upp på filten igen och leker.
 
12.46 De börjar gnälla igen kollar om de har bajsat, nej.
 
12.48 Kollar om de vill ha mer mat, nej.
 
12.50 Vi försöker somna igen.
 
13.00 De gastar järnet och kommer inte till ro.
 
13.05 Kollar igen om de har bajsat eller vill ha mer mat. De äter upp det som finns kvar i flaskorna.
 
13.10 Pixie spyr ner hela mig och sovrumsgolvet vilket medför en tom mage på henne.
 
13.11 Hollie är supertrött och Pixie trött och nu även hungrig, vem tar jag hand om först? Pixie får ligga på sängen och gasta medans jag söver Hollie.
 
13.14 Hollie sover äntligen.
 
13.15 Ammar Pixie för att få henne mätt och så att hon somnar.
 
13.22 Smsar barnen att de ska smyga in när de kommer så Lillisarna får sova vidare - nu behöver de helst 2 timmars sömn för att vända en skit dag till en solig dag.
 
13.27 Alve ringer och meddelar att han ska med en kompis hem - jag kastar mig på telefon för att hinna ringa pappa som är på väg och hämta honom för att skjutsa honom hem till mig - för sent pappa var redan på hans skola...grrrr...
 

13.36 Städa, vila eller umgås med Ante? Blir vila för min del. Ante kommer att "Lana" med Gabbe ändå och det är ju praktiskt att redan idag ha dukat fram frukosten tills imorgon ;-)
 
14.05 Pixie vaknar, jag fiskar snabbt som en vessla upp henne och ammar så hon somnar om.
 
14.25 Någon gång nu somnar jag själv till, helt slut efter natten och halva dagen med Lillisar som verkar allt annat än nöjda och tillfreds med livet. 
 
15.25 Jag vaknar till och försöker få kontakt med Alvin som är hos sin kompis för att höra vilka tider som gäller idag - negativt resultat som vanligt,
 
15.38 Hollie vaknar - bra sovning tjejen.
 
15.48 Öppnar Mjölkbaren.
 
15.56 Pixie vaknar - hon fick sova klart tills hon själv vaknade denna gång.
 
16.08 Vi smyger ut i huset och möts av ett bombnedslag - hade totalt glömt det inferno vi lämnade bakom oss för någon timme sedan - nu har vi lite att ta tag i när matningen är klar.
 
16.31 Vi får av oss pyjamasen och leker en stund medans mamma röjer.
 
17.12 En mycket sliten pappa kommer hem till en lite mindre sliten fru - det är tufft med att få för lite sömn men vi gör vad vi kan under kvällen för att snurra runt hushållet på enklaste tänkbara sätt och hoppas på en natt som ska ge mer sömn - vi skulle bara veta vad som väntar....
 
22.30 Lillisarna somnar.
 
01.40 Vaknar någon av dem första gången och vill äta - vi får hela tiden väcka den andre.
 
03.20 Vaknar de igen och vill äta. Jag "googlar" efter tänkbara förklaringar till denna förändring av Lillisarnas sömn - självklart att vi inte tänkt på att de har kommit in i sin andra tillväxtperiod och utvecklingsfas då sömn, mat och trygghet alltid sätts ur spel. Börjar de redan närma dig 12 veckor i ålder? Usch vad tiden går fort, snart är det väl dags 
 
05.40 Vaknar de en tredje gång och vill äta - varje mål tar dessutom inte 10 minuter längre utan runt 40 minuter. Det är precis som om de har "gått tillbaka" i utvecklingen till nyfödd.
 
08.05 Vaknar Pixie och vill äta - jag låter Hollie sova vidare - skönt  nu är det lördag och vi är många som kan hjälpas åt med Lillsarna.
 
Helgen med Lillisarna har varit så där. De har haft svårt att slappna av och komma till ro. De långa sov passen som de tidigare har haft på förmiddagen och eftermiddagen har varit som spårlöst borta. På nätterna har de vaknat varannan timme och ätit. Och på kvällarna har de haft svårt att vilja somna trots att de varit väldigt trötta och gnälliga. De har haft ett stort närhetsbehov och trivts bäst riktigt, riktigt nära sin mamma och pappa. Tydliga tecken på att de verkligen är inne i en tillväxtperiod.
 

Vi började att ge dem Semper-droppar i lördags mot magen på rekommendation från BVC. Vet inte om det är dropparnas verkan eller något annat men natten till idag måndag har varit som att vända på en hand.
 
De somnade för natten vid 22.30 igår kväll, sedan vaknade de första gången vid kl 04.00 i morse för att äta (nytt sömnrekord!) - jäklar vad ont i tuttarna jag hade då - de har ju varit vana den sista veckan att ge Lillisarna mat varannan timme och nu gick det 5,5 timmar. Peppen kikade på tuttarna och log med hela ansiktet i natt och undrade om det inte ändå är "Sillisar" vi ska satsa på när amningen är färdig. Kan förstå att tanken är lockande med tanke på hur "lökarna" troligtvis kommer att se ut när jag lägger av med amningen - det kommer knappast vara några välfyllda objekt. Men vi har en deal jag och Peppen - tutt-fix mot the switch-fix* :-)
 
Lillisarna vaknade en andra gång vid kl 06.00 och sista gången 08.20.
Så denna natt har varit alldeles, alldeles underbar :-)
 
Hoppas att det håller i sig och att det är "Semper"-effekten ändå. Då kan jag säga att jag gladeligen skulle betala det dubbla för denna pyttelilla flaska med "mirakel-droppar" (Peppen knorrade högt över priset = 200 kr för 10 ml vilket ger ett literpris på 20.000 kr / liter, det måste vara det dyraste vi någonsin köpt). 
 
Är det så att allt som kan vara en lösning på bebisar som inte kommer till ro också får ett pris därefter, dvs vi som utslitna föräldrar är beredda att betala vad som helst bara för att få tillbaka "lugnet i leden"? Jag kan sälla mig direkt till den skaran som skulle kunna betala vad som helst bara för att mina Lillisar ska må bra och också Peppen och Hjärtat.
 

Idag ska jag och Lillisarna försöka packa ihop våra små saker här i Skogs-huggarland och sedan är det dags för avfärd mot Stockholm. Hoppas att de nu är klara med hissen i vårt hus så att det blir enkelt för mig och Lillisarna att ta oss ut från 3:e våningen då denna vecka ska bjuda på riktigt fint och varmt väder.
 
* The switch = när pungen blir längre än mannens ädlaste del, inträffar någon gång i mitten av livet, dvs 40-års åldern, Peppen är 42 år i år.
Liza
2014-10-02 @ 18:49:01
URL: http://lizasvardag.blogg.se/

Oj, vilken dag ni haft! Men du klarade av den, pepp pepp! :)
Måste bara säga det också, vilka små sötnosar du har! :)

Svar: Tack tack 😊 Vilken fin blogg du har - måste nog byta layout på min snart 😊
mamadeluxe.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mama deluxe

En blogg om livet som fräsig fru, tvillingmamma, alla andra mammaroller och allt däremellan.

RSS 2.0