Dag 9 - första vardagen med alla barnen

22.35 Somnar Lillisarna.

02.17 Vaknar de och äter på 13 minuter (!)

05.05 Ja ha, då är det dags igen...Hollie vaknar men Pixie är svårväckt. Hon äter snabbt dessutom, så 100 spänn på att hon vaknar nästa gång.

07.00 Klockan ringer, dags att få killarna till skolan. De är redan uppe, bra gjort av dem, framförallt Alvin brukar vara super slö på morgonen men nu var han den piggaste :-). 

07.15 Pixie vaknar och äter - lyckas få henne att somna om. Visst det är inga problem att gå upp så här tidigt med Lillisarna, men jag vill att de ska lära sig att natten är lång när de är så små. Att somna runt 23.00 och sedan ha morgon runt 07.00 är lite för kort. Utan det är bättre när de vaknar runt 09.00, då är det åtminstone 10 timmars natt. Steg två är sedan att få dem i säng tidigare och tidigare, då kan de också vakna tidigare på morgonen. Så att de kanske somnar senast 21 sedan är det helt ok om de vaknar vid 7, helst med att bara vakna en gång under natten. Då passar det mer de ordinarie tiderna för oss andra på kvällen och morgonen och vi vet också att Lillisarna fått sova som de ska. 

07.30 Smsar med killarnas pappa och försöker lösa logistiken för killarna på eftermiddagen. Jag är för att barn ska röra på sig och få vardagsmotion. Pappan tycker nog mer synd om dom om de får gå och vill gärna skjutsa osv. Efter gårdagens hämta-kaos med Lillisarna tyckte jag att de kan gå till pappan efter skolan så kan jag hämta dem där när det passar Lillisarna, det är inte så fasligt långt, inte ens 2 km för Alve som har längst. Men pappan är inte supersugen på det så idag blev lösningen att Peppen skjutsar båda barnen, hämtar Alves cykel hos pappan, släpper då av Ante som får skjuts med cykeln av pappan till skolan och Peppen kör Alve och cykeln till skolan. Sagolikt trassligt att bo nästan en mil från barnens skola och dessutom i fel riktning för Peppen på morgonen, vi borde ha tänkt till mer när vi köpte huset här.

07.40 Killarna och Peppen åker till skolan och jobbet. Puh, Lillisarna sover vidare, de blev inte väckta av allt skrammel och sorl utanför. Men alla fick många förmaningar av mig att viska och smyga - vi bor i ett pappkartongshus nämligen med obefintlig ljudisolering. Och sovrummet ligger dessvärre mitt i smeten i huset så det är svårt att skapa lugn och ro för Lillisarna med fyra andra barn i huset som far omkring. Funderar starkt på om vi ska flytta runt på sovrummen, men jag har inte kommit på den optimala lösningen ännu då det är mycket att ta hänsyn till, barn som inte kan sova på egen våning, barn som behöver eget rum att leka på, barn som behöver lugn och ro, barn som har behov av att vara där alla andra är, enkelhet med Lillisar - slippa släpa dem så mycket upp och ner gör trappen, pappkartongs-effekten som gör att det låter galet mycket från kök, vardagsrum, trappen, toan, när någon går i golvet i rummet ovanför. Nej jag måste analysera fram först om det blir bättre för Lillisarna på en annan våning innan vi hittar på något. Vi borde ha tänkt till återigen innan vi köpte det här huset.

07.45 Jag dukar undan frukosten och passar på med ett toabesök.

07.55 Jag går in och lägger mig hos Lilisarna och försöker vila kroppen åtminstone - det är slitigt för ryggen att sitta som en pösig potatissäck på sängkanten vareviga natt och amma - egentligen borde jag ha haft någon form av bättre fåtölj med bra ryggstöd att sitta för att spara på rygg och axlar - men har väl aldrig riktigt orkat ta tag i det.

08.10 Pixie vaknar och är hungrig, vilan blev kort för mig, att hinna sova på den korta stunden är inte riktigt aktuellt. Kroppen är stel och matt så jag ammar henne liggandes för att få vila den lite till.

08.33 Pixie somnar om och jag ligger still som en död sill i någon form av "ledbruten ställning" bredvid, vågar inte röra mig ur fläcken då jag är rädd för att väcka henne, ställningen gör det omöjligt att somna för mig, ligger allt annat än skönt och avslappnat.

09.00 Cirkusen öppnar - Lillisarna vaknar till en ny dag.

09.05 Vi sprattlar en stund på filten

9.30 Matdags medans vi ringer moster och Dexter på FaceTime och Mammi tar sin andra latte för dagen för att hålla sig i någorlunda skick. 

09.50 Lillisarna supertrötta men vi försöker härda ut då BVC ska ringa kl 10.05 och risken är att vi missar samtalet om jag försöker natta Lillisarna nu.

10.04 Pixie drar en rejäl spya över sig själv och mig samtidigt som Hollie gastar för fulla segel för hon är trött. Vi hinner precis få ordning i leden när BVC ringer.

10.06 Svarar i telefon då BVC ringer med två gastande Lillisar på armen. Sköterskan hör inte ett dugg så jag får dumpa dem på sängen vilket medför att Hollie gastar ännu mer. Tar upp henne på armen men måste lämna Pixie då jag måste ha en hand fri för att kunna anteckna.

10.08 Vyssjar Lillisarna till sömns - de somnar direkt. Det sedvanliga strulet uppstår med att försöka lägga ner dem en i taget i spjälsängen utan att de vaknar. Lyckas men kommer snart knäcka både rygg och handleder på mig själv i takt med att de blir tyngre. Måste träna mer på att få dem att somna utan att vyssjas.

10.20 Väljer på att träna eller sova - väljer sova trots att jag känner mig pigg idag, i förebyggande syfte, jag är ingen trevlig person om jag blir för trött och måste vara hyfsat alert för att orka med helgens späckade schema + Lillisarna.

Idag: Hämta barnen hos sin pappa (en timmes projekt ungefär) + hockeyträning och fotbollsträning med Alvin samt Peppens barn kommer = intensiteten ökar i familjen när vi är åtta stycken.

I morgon: Hämta barnen hos sin pappa + Alvin ska eventuellt vara med på något fotbollsjippo + baka fika tills lördagens hockeyaktivitet

Lördag: Upp med Alvin kl 7 för han ska på hockeyaktivitet + förberedelser inför Linis kalas kl 14 då hennes kompisar och släkten kommer.

Söndag: Alvin har hockeyträning igen + lämna alla barn hos sina pappor och mammor.

Alla såna här extra aktiviteter är sjukt krävande när man har så små Lillisar, jag ska få amning och sovrutiner att fungera + att vi sover förhållandevis dåligt på nätterna. 

10.46 Lägger mig en stund

11.00 Hollie börjar stöka runt och har ett galet sugbegär. Försöker hjälpa henne med nappen - går inte så bra

11.06 Får öppna Mjölkbaren - hon verkar hungrig och äter med god aptit - hon kan inte ha ätit klart förut. Försöker få henne att somna om.

11.09 Retar mig så galet på en sak - "Efter tio" med Malou som går på fyran varje förmiddag. För det första är det gamla repriser som visats i ett halvår nu, sedan så är både programmet och programledaren så otroligt deprimerande. Det är tunga bekymmersfulla ämnen som hela tiden ältas utan inslag av glädje eller humor och programmet leds av Malou som sitter med sorgsna ögon och deprimerande utstrålning och faktiskt oftast verkar otroligt ointresserad och också snudd på arrogant många gånger. Detta program är absolut inte energiguvande eller peppande som det borde vara för alla oss som har tid att se det = föräldralediga, arbetslösa, pensionärer etc. Vi som kanske inte har så stort socialt nätverk dagtid när alla vi känner jobbar, som kanske behöver lite glädje och energi på förmiddagen. Nej fy tusan vilket deppigt program - Bättring 4:an!!!

11.13 Hollie har somnat om - vi kryper ner igen.

11.23 Hollie vaknar igen - fiser och grejar med magen. Allt medans Pixie sover vidare. Ingen bra start på dagen med osynkade tvillingar. Försöker få henne att somna om vid mitt bröst - det går sådär. Vi måste få ordning på deras magar väldigt snart - jag får väl börja leva på vatten bara så det inte är ngt som kan störa dem.

11.28 Hollie somnar om, det är en trött tjej - hon får ligga kvar hos mig = ingen vila för Mammi som sitter upp i mörkret och bloggar lite.

11.33 Lägger ner Hollie i sängen då hon bara knölar runt i min famn och inte kommer till ro. Lillisarna sover bäst i sin säng om de själva får välja.

11.35 Lägger mig igen och vilar inne hos Lillisarna. Hollie ligger och skruvar på sig så det blir inte så lång vilostund. Pixie sover hur gott som helst. Gud vad olika de funkar egentligen...

12.11 Pixie vaknar, hon har sovit i 2 timmar, super bra. Undrar hur bra det går att behålla Lillisarnas hyfsat etablerade sovvana på förmiddagen med 4 andra barn som far runt som högljudda elefanter. Det blir för dem att ge sig ut eller så får de vara på sina rum när Lillisarna behöver lugn och ro. Vi får väcka Hollie och jag själv har lyckats fått en power nap på kanske 15 minuter - men skönt ändå, vila är viktigt om Mjölkbaren ska kunna leverera.

12.20 Mjölkbaren serverar lunch.

12.45 SPAt öppnar - Lillisarna badar. Har insett att bada dem dagtid är det bästa - de är pigga, mätta och glada då.

13.09 Lillisarna är trötta igen. Jag tar dem direkt och försöker få dem att somna med hjälp av lite lite vyssjning så de blir lugna och sedan att de får komma till sömns själva i sängen. Hollie lyckas jag få att hon tar nappen också så hon kommer till ro. Känner att jag och Lillisarna är på rätt väg nu med att få dem att komma till ro själva och med hjälp av nappen. Bara vi får träna på vår grej varje dag så ska nog detta ordna sig, för det är svårt att söva två Lillisar som börjar bli tunga i famnen.

13.32 Lillisarna sover.

13.41 Hollie vaknar, jag går in och vyssjar en liten stund på henne.

13.43 Hollie sover igen - nu är det dags för Mammi att få lite lunch.

13.56 In och vyssjar Hollie igen - hon vaknar hela tiden pga något som jag inte förstår.

14.04 Nu kanske jag kan få lunch.

14.30 Ringer killarna som är hemma hos  sin pappa för att kolla att de har kommit hem ordentligt från skolan.

14.31 Får slänga på luren för Pixie vaknar.

14.46 Pixie somnar och jag ringer upp killarna igen - allt verkar lugnt med dem. 

14.50 Lägger mig på soffan och betalar räkningar - usch vad stålar det går åt med två små.

15.06 Hinner jag duscha? Jag tar mig den tiden, man blir så sjukt svettig av all amning och luktar av all kräks.

15.40 Jag väcker Lillisarna som inte får sova längre - vi har ännu inte koll på hur kvällarna blir riktigt beroende på hur de sover på dan. Det är två otroligt glada Lillisar som sprattlar på filten en stund. Passar på att filma dem när de har ett av sina livs bästa stunder med många leenden och högt gurgel innan suget i tarmen tar över och det är dags för Mjölkbaren att öppna. Sedan ska vi åka och hämta storebror, men idag tänker vi åka när Lillisarna är beredda så de slipper att vara så ledsna i bilen.


16.20 Vi åker och hämtar storebror - Hollie är super ledsen idag igen. De tycker verkligen inte om att åka bil på sen eftermiddagen. Måste fixa hjälp med hämtningen av killarna ett tag - Mamma och Pappa, tror ni att ni kan...?

16.55 Vi är hemma igen och leker lite på filten - två trötta tjejer - nu har jag ingen koll på mat och sov längre då de råkade lura till i bilen en sväng. Men vi kämpar på :-)

17.18 Vi tar en promenad med vagnen i det fina vädret.

17.34 Hollie somnar i vagnen.

17.50 En envis liten Pixie somnar tillslut med hjälp av nappen - bravo!

18.04 Hollie vaknar och får ligga kvar i vagnen och gosa medans jag hinner prata lite med Peppen som nu har kommit hem tillsammans med sina barn.

18.14 Pixie vaknar också.

18.15 Vi hänger i Mjölkbaren.

Kvällen som följer är hyfsat lugn och harmonisk trots att hela gänget är samlat igen. Framförallt har Pixie sitt livs goaste kväll med många leenden, gurgel och lugn och ro.

Natten däremot blev natten som gud glömde...









Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mama deluxe

En blogg om livet som fräsig fru, tvillingmamma, alla andra mammaroller och allt däremellan.

RSS 2.0