Ensamma dag nummer två

Natten var en kalasnatt om jag får uttrycka det så. Lillisarna somnade vid 23.30. Vaknade sedan första gången vid 03.20, åt då på 6(!) minuter och somnade om till kl 06.30 då de vaknade igen, åt och somnade om. 
 
Lillisarna borde kunna "skrota" vakna-vid-kl-03.00-passet eftersom de bara äter i 6 minuter. Det är nog det vi får jobba på istället för att få dem i säng tidigare på kvällen. Något måste förbättras ändå så att Mammi och Pappi får mer sömn den dagen Peppen ska börja pendla från Stockholm. Då måste han upp vid kl 05.30, så ett helt sovpass från 23.00 till någonstans runt 06.00 skulle bli guld för oss :-) Vi kämpar på ja och Lillisarna mot det.
 
08.28 Endast jag vaknar när Peppens klocka ringer - han är död som en sill. Sedan väcks Hollie också av Peppens väckarklocka grrrr. Ammar henne för att se om vi kan somna om. Har insett att dagen själv med dem endast kan överlevas genom förkortning genom att de sover längre på morgonen alt. någon av våra nära och kära kommer en sväng på eftermiddagen och stöttar.
 
08.32 Hollie har somnat om.
 
08.36 Jag vågar flytta tillbaka henne, nej jag väntar tills Peppen har skramlat klart i köket.
 
08.44 Peppen måste sluta pipa med micron - jag blir galen snart...det går ju inte att sova i det här pappkartongshuset. Vi måste nog byta sovrum tills de stora ska börja skolan annars kommer Lillisarna vakna väldigt tidigt på morgonen, det orkar jag inte riktigt än.
 
08.48 Flyttar tillbaka Hollie o försöker sova själv.
 
09.27 Pixie vaknar - jag själv hann aldrig somna om men jag fick åtminstone vila ryggen och axlarna som är lite schletna efter allt bärande igår.
 
09.29 Hollie trumpetar för glatta livet från sin säng - plockar upp henne med och jonglerar fram amningskudden så jag kan dubbelamma.
 
09.35 Försöker rapa Pixie medans Hollie äter - det trassligaste som går att göra med tvillingar - i princip omöjligt. Men min älskade syster har lärt mig ett riktigt bra knep - sätt bebisen upp så magen trycks ihop. 
 
09.44 Så vi trasslar lite jag, Pixie och Hollie men finally rapar de och kan fortsätta äta.
 
10.00 Lillisarna mätta och nöjda - mamma passar på att göra frukost. Min fina man har återigen förberett så fint så med kokt ägg, tinat bröd och dukat så det går extra fort att göra frukost medans Lilliarna tittar på.
 
10.15 Lillisarna gastar upp sig och pockar på mer mat. Det blir att ära frukost idag igen medans jag dubbelammar. 
 
10.30 Dagens första bajsbyte under gastning av Pixie som nu är trött.
 
10.35 Tittar ut och inser att vi kan inte gå ut i det här vädret, det fullkomligt öser ner. Shit stressen kommer direkt, jag har aldrig lyckats söva båda inne. De är ju astunga att bära omkring på nu samtidigt. 
 
10.40 Sagt och gjort - ner med persiennen i sovrummet, upp med båda Lillisarna i famnen samtidigt och vyssja vyssja.
 
10.44 Pixie har slagit igen så pass att jag vågar lägga ner henne. Fatta trasslet att lägga ner en 5,5 kg bebis i sängen medans man har ytterligare en 5,5 kg bebis kvar i famnen. Men det gick, Hollie började gasta missnöjt bara.
 
10.48 Smyger ner Hollie i sängen. Smyger ut och snabbar mig att trycka på tvättmaskinen - Lillisarna har slut på kläder.
 

 
10.56 De sover fortfarande och jag sitter beredd utanför för att snabbt kunna sticka in och vyssja till sömns om någon vaknar. Målet är att de ska sova 30 minuter åtminstone. Gud vad de knorrar och låter hela tiden.
 
10.57 Pixie vaknar igen - bajskontroll negativ. Vyssjar igen till sömns
 
11.01 Pixie sover igen. Nu ska mamma göra några plankor för att magträna lite. Magmuskeln har en rejäl delning efter graviditeten. Frågan är om jag någonsin får ihop den igen?
 
11.02 Smyger in i tvättstugan för att ta på mig min maggördel som jag bär hela dagarna för att hjälpa magmuskeldelningens läkning på traven och också ge ryggen ett bra stöd tills att mage och rygg återfått stabiliteten igen. Måste stänga dörren till tvättstugan för att Lillusarna inte ska vakna av allt prasslande av de gigantiska kardborrefästena. 
 

 
Kan varmt rekommendera maggördeln från AB Healer för den som behöver efter graviditet. Mätte magmuskeldelningen efter graviditeten då fick jag in fem fingrar i bredd i hålrummet. Efter 7 veckors försiktig magträning utan gördel fick jag in 4 fingrar. Nu efter två veckors användning får jag in två fingrar. Men det gäller att även träna kontinuerligt för att bygga upp musklerna igen.
 
11.04 Drar igång min hemma träning för första gången på en vecka - det finns ingen tid över när vi har de andra barnen också. 
 
Program:
 
3x1 minut planka på tå och armbågar
3x1 minut Sidoplanka höger
3x1 minut Sidoplanka vänster
3x10 st armhävningar på knä
3x30 st benpendling liggandes på rygg
1 omgång av Nivå 1 enligt "MammaMage" appen (knipövningar för bäcken och mage). Kan varmt rekommendera Appen för att få någon ordning på träningen vilket är en omöjlighet med små bebisar och framförallt tvillingar.
 
Det blir mycket spring in till Lillisarna vid varje övning - men det är det värt för att lära dem bli trygga och komma till ro själva.
 
11.30 Tränat färdigt och Lillisarna snusar fortfarande (!). Passar på att Blogga lite och fixa ärenden inför barnens skolstart.
 
12.00 Pixie vaknar - oj vilken duktig tjej! men vad arg hon är. Mamma har fått en hel timmes egen tid av sina söta prinsessor :-)
 
12.03 Hämtar Hollie och försöker väcka henne, medans jag slänger fram tutten för att lugna Pixie. Omöjligt att få henne att vakna, men skam den som ger sig - det är ett måste för att synka Lillisarna.
 
 
12.14 Försöker väcka Hollie med ett FaceTime samtal med syrran - lyckas :-)
 
 

12.30 Lillisarna somnar om på amningskudden medans jag och syrran skvallrar om gemensam ekonomi, present till mamma, bonusbarn, egen tid. Jag älskar min lillasyster, önskar vi fick mer tid än september ut tillsammans på mammaledigheterna, suck hon börjar jobba igen den första oktober.
 
13.30 Lillisarna vaknar igen, dags att lägga på luren med syrran och ge Lillisarna mat och försöka få i mig själv lunch. De sover oförskämt bra idag - jan jag se ett mönster? Bra sömn på natten = bra sömn på dagen. Dålig sömn på natten = dålig sömn på dagen. Återstår att analysera vidare. Vågar knappt nämna för Peppen vad bra de sovit inne idag - men det är jag värd efter gårdagens cirkus.
 
13.37 Funderar på varför det inte fanns i princip några varma kläder alls till bebisar i går på stan - expediten i en affär svarade mig när jag frågade att det knappt tillverkas några - konstigt, de om några måste ju hålla värmen nu när det är kallt, rått och regnigt ute. Blir att surfa på nätet efter det idag, men jag är väl som vanligt ute för sent och allt är slut.
 
 
 

14.05 Lunch och hinner också få på diskmaskinen.
  
14.16 Hollie totalt lackar ur- Lillisarna vill ha mat igen. 
 
14.17 Funderar på om jag hinner ta en dusch innan Lillisarna blir trötta igen.
 
14.18 Pixie verkar somna in vid tutten - jag hann inte duscha. Undrar om jag lyckas krångla mig ifrån henne en snabbis ändå? Vore fint att få på mig kläder så jag slipper åka i trosor och Linne till mamma på kalas. Nu är det väl bara hon och pappa där men det kan ju vara schysst att vara anständig för jag kan ju träffa på någon granne i deras trappuppgång. Det skulle iofs göra succé kanske mtp att medelåldern i deras hus är 75 så en annan är ju rena lammköttet där dessutom i förd endast underkläder...dock skulle det väl reta gallfeber på en och en annan tant. Tror jag ändå jobbar på för att få på mig något mer skylande ;-)
 
14.26 Lillisarna sover igen och Lillebror ringer. Vi snackar om present till mamma.
 
14.31 Bakläxe-samtal från Xet. Evigt tjat om att skaffa eltandborste till barnen trots högsta betyg av tandläkaren för några veckor sedan. 
 
14.55 Älskade mamma kommer och hämtar oss för att åka hem till henne på lite födelsedagsfirande. Jag sitter fortfarande i underkläderna.
 
15.05 Slänger på mig det som jag hittar överst i garderoben - dagen till ära blev det svart - surprise surprise. Snabbt in på toan och drar en raggardusch, borstar tänderna, får syn på en gammal spyfläck på axeln som jag tar bort med en blöt handduk, pyschar lite hårspray i håret som börjar bli rätt fett nu och skyndar mig ut för att hjälpa mamma med Lillisarna.
 
15.08 Lillisarna gastar så det är bara att slänga fram mjölkfabriken så de kan hålla sig lugna de fjuttiga kilometrarna hem till mormor och morfar.
 
15.20 Mamma och jag håller på att bända sönder farsans japanska åk Toyotan. Det är helt omöjligt att få bältena i baksätet att räcka runt Lillisarnas bilbarnstolar. Hur gör japanerna när de åker bil med sina bebisar? Är det som i resten av halva världen att en 7-8 ungar klättrar omkring hej vilt i bilen? Trodde att Japan var ett välordnat och civiliserat land. Nåväl, efter att ha knäckt en nagel och tippat bilbarnstolarna i en vinkel så Lillisarna nästan trillade ur så kom vi slutligen iväg jag och mamma med en fullkomligt hysterisk Hollie i baksätet. Jävla japaner som inte kan förstå att alla inte är lika små som dem utan faktiskt behöver lite längre bilbälten. Inom några minuter fick Hollie support av sin syster som tydligen kände stort medlidande och började gasta rakt ut. Mamma var väldigt koncentrerad i sin bilkörning och hytte till höger och vänster och röt att de andra trafikanterna minsann skulle akta sig för här kommer vi med ledsna Lillisar. Allt medans jag försökte behålla lugnet och intyga för mamma att de brukar tystna inom några minuter. Jag erkände aldrig att jag tycker att det är apjobbigt och ledsamt att de alltid är så ledsna så fort vi ska åka bil. Lillisarna tystnade inte förens jag slängde fram mjölkfabriken hemma hos mormor och morfar igen.
 
 

15.32 Äntligen lite kalas och gofika tillsammans med Lillebror och hans goa familj. Inom loppet av 2 minuter lyckades vi förvandla föräldrarnas tip top- lägenhet till ett fullständigt kaos.
 
 

Hollie och morbror mys
 
 

 
Hollie och morfar gos
 
Idag har vi kommit på en sak - det är väldigt bra att resa runt och hälsa på folk för då finns det massor av famnar och knän som Lillisarna kan sitta i när inte mammas räcker till :-)
 
Dag nummer två har varit en väldigt lugn och harmonisk dag om man jämför med gårdagen. Nu får vi se hur natten blir :-)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mama deluxe

En blogg om livet som fräsig fru, tvillingmamma, alla andra mammaroller och allt däremellan.

RSS 2.0