Dag 8 - Lillisarna fyller 10 veckor

En riktig skitnatt i dubbel bemärkelse var det natten till igår. Inte bra alls då både Peppen och Hjärtat behövde bra sömn för att ladda batterierna tills de andra barnen kommer idag.
 
23.00 Somnar Lillisarna.
 
01.20 Vaknar de och vill äta. Pixie strular i en dryg timme med sin mage.
 
02.36 Somnar äntligen Pixie.
 
04.30 Vaknar Lillisarna och äter igen. Nu strular Hollie en dryg timme med magen.
 
Jag surfar efter vad felet med Lillisarnas magar kan vara. Kommer fram till att jag får sluta äta ägg, choklad och nötter som jag ätit en del av den senaste tiden.
 
Lök, vitlök, kål, broccoli och allt som är starkt har jag sedan tidigare uteslutit.
 
Majs, vete, citrus och fisk äter jag inga mängder av så det behöver jag inte fundera så mycket på, men självklart undviker jag det.
 
Det sista att undvika helt är mejeriprodukter men jag vill försöka slippa det då jag gjorde det med Alve i nästan ett år då han föddes med mjölkproteinallergi. Men jag tror inte Lillisarna har det för Alve hade eksem, utslag och fick enorma kaskadspyor av mjölk. Lillisarna är väldigt gasiga, rapiga, fisiga och lösa i magen och har blivit så här de senaste två veckorna och det är då jag framförallt har ätit en hel del ägg. Så nu är det slut för värphönan att vara kannibal ;-)
 
07.30 Vaknar Hollie och vill äta - hon somnar sedan om.
 
07.50 Vaknar Pixie och vill äta - hon somnar också om.
 
09.15 Vi vaknar alla tre igen - skönt med en extra timmes sömn så vi orkar med de andra barnen som kommer idag.
 
 
09.33 Hittar jag denna fina lapp på köksbordet. Min älskade Peppe är fantastisk på att peppa mig så jag orkar dagarna själv med Lillisarna - I lööööv U :-)
09.44 Mjölkbaren öppnar, Lillisarna äter och jag slänger i mig frukost samtidigt.
 
10.20 Trötta Lillisar så jag tränar på att få dem somna av sig själva - dunder struligt. Pixie är inte ok i magen fiser så det verkligen dånar och bajsar ner sig totalt så vi får ta ett bad i handfatet. 
 
10.45 Pixie somnar tillslut men jag blev tvungen att vyssja på henne. Tänkte undvika det för min rygg och mina axlar har tagit stryk.
 
11.13 Jag lägger mig och vilar. Väljer på det och träning av magen. Behöver vila om jag ska orka.
 
12.17 Vaknar jag och Hollie. Halva dagen är borta på ingenting, men vi måste få krafter till att orka denna vecka så för min del blir det att vila så fort Lillisarna sover för jag känner mig i allt annat än god form inför stinten med alla barnen.
 
12.18 Konstaterar att jag missat telefontiden som BVC har (11.30-12.00), lite väl kort tid att hinna ringa på för en stressad småbarnsförälder. Får göra ett nytt försök att få tag i ett annat nummer för vi måste flytta på vår nästa BVC tid och så måste jag få hjälp med att förstå vad problemet är med Lillisarnas magar - de bajsar lätt 20 gånger var per dygn, så fort de hostar, nyser eller gastar så fiser de och då bajsar de direkt. Något är galet eller så är det något de inte tål som jag får i mig.
 
12.20 Vi väcker Pixie och leker på filten en kortis.
 
12.33 Mjölkbaren öppnar för lunch.
 
12.55 Passar på att ta en snabb dusch för första gången på två dagar. Lillisarna ligger och sprattlar på badrumsgolvet under tiden och är super goa.
 
13.27 Lillisarna är trötta igen - vi fyller på mjölkförrådet tills de ska sova.
 
13.40 Försöker lägga dem inne men Hollie är helt hysterisk. Tar vagnen istället.
 
13.49 Nu sover äntligen båda.
 
13.58 Pixie börjar låta oroväckande mycket. Hon är vaken i vagnen. Låter henne vara och se om hon kommer till ro av sig själv.
 
14.13 Pixie somnar inte om trots gungande på vagnen. Av någon anledning sover inte Lillisarna så bra i vagnen när den står still - är det inte tillräckligt mörkt, gosigt, mjukt, tyst? Har inte en aning, men det får bli inomhussovning för deras del när de ska sova sina långpass hädanefter.
 
14.27 Hollie vaknar till av att hon ligger och fiser - blir galen snart på deras magar. Det förstör ju så mycket med att försöka få någon vettig rutin på dem. 
 
14.33 En galen unge skriker som besatt i skogen bredvid huset. Helt ärligt - Hollie vaknar av detta. Vad är det för fel på ungen i skogen han måste vara tyst nu.
 
14.41 Hollie somnar om igen.
 
15.04 Pixie vaknar - superledsen
 
15.15 Mjölkbaren öppnar för Pixie - försöker väcka Hollie vilket inte går. Ha ha då var vi där igen i de osynkades land och jag som behöver åka och hämta Ante och Alve och lämna in vinterdäcken på förvaring som tar upp halva Fårrden nu så vi inte får in vagnen.
 
15.18 Hollie kan läsa tankar i sömnen - hon vaknar och är också väldigt hungrig.
 
16.10 Nu måste vi åka innan morfar stänger verkstaden så vi blir av med däcken. 
 
16.22 Lillisarna fullkomligt gastar i kör när vi svänger in på verkstaden på två hjul och rivstartar därifrån.
 

17.05 Sladdar in med en gallskrikande Hollie vid Alves kompis. Får sätta mig i framsätet och amma henne. Kanon, osynkat inför kvällen och roddning med de andra barnen känns sådär.
 
17.20 Vi gör ett försök att komma iväg.
 
17.39 Hemna igen med en Hollie som är alldeles utom sig. Usch, det funkar inte att ha en tid att passa utanför husets väggar med Lillisarna just nu. Det funkar att ta sig iväg när det är på deras villkor. Så himla synd om Hollie som nästan konstant i 1,5 timmar har varit så ledsen. Måste lösa transporten av barnen på något annat sätt - det här är ohållbart både för Lillisarna och mig. Och i morgon måste vi åka flera gånger då barnen ska hämtas och sedan i väg igen med Alve på fotbollsträning - nu blir jag superstressad.
 
17.50 Peppen kommer hem till oss. Hjärtat beklagar sig över den katastrofala hämta-barn-med-Lillisar-turen. Ingen lösning kommer vi väl egentligen fram till, får ringa Mamsen och be om hjälp. Jag hatar att bo så långt från killarnas skola, super trassligt.
 

18.10 Hollie slocknar av utmattning i soffan - så söt mammas lilla skatt.
 
Resten av kvällen löper på lugnt, killarna pysslar med sitt och Lillisarna har en rätt skaplig kväll med bara lite skrik.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mama deluxe

En blogg om livet som fräsig fru, tvillingmamma, alla andra mammaroller och allt däremellan.

RSS 2.0